Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 10:51
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.

Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowany przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co jednak należy rozumieć przez samo pojęcie outsourcingu? Usługa outsourcingu polega na niczym innym, jak na przekazaniu pewnych funkcji firmie z zewnątrz. W przypadku ochrony przeciwpożarowej chodzi o przekazanie spraw z tym związanych do realizacji firmie BHP. Dzięki korzystaniu z usługi outsourcingu pracodawca nie musi się martwić o kwestie związane z PPOŻ, ponieważ wszystkim tym zajmie się odpowiednia firma. Największą zaletą outsourcingu jest to, że sprawy związane z ochroną przeciwpożarową są powierzone w ręce wykwalifikowanych specjalistów. Specjaliści do spraw PPOŻ oraz strażacy pomogą spełnić danej firmie wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej, zawarte w przepisach prawnych. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej są także przeprowadzane audyty, aktualność przeglądów i legalizacji sprzętów gaśniczych oraz ogólne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.

Zapewnienie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Istnieją różne rodzaje szkoleń BHP, które są przeznaczone do konkretnej grupy odbiorców. Jednym z takich szkoleń BHP są szkolenia wstępne dla wszystkich osób, które rozpoczynają pracę w danym miejscu. Taki rodzaj szkolenia jest skierowany także do praktykantów lub do osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek. Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy przeprowadzają firmy zajmujące się ogółem spraw związanych z BHP. Szkolenia wstępne BHP składają się z instruktażu ogólnego oraz stanowiskowego. Czas trwania takiego kursu wynosi co najmniej trzy godziny, a samo szkolenie jest prowadzone w formie spotkania seminaryjnego. Pracodawca, zatrudniając nowego pracownika, ma obowiązek zapewnić mu odpowiednie szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Wstępne szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, oferowane przez firmy działające w branży BHP, są prowadzone przez specjalistów.

Praca w poszczególnych zawodach wiąże się z różnymi zagrożeniami, wynikającymi ze specyfiki pracowania w danym miejscu. Oczywistym wydaje się fakt, że w wykonywaniu niektórych prac ryzyko zawodowe jest znacznie wyższe. Przykładowo, zagrożenia wynikające z prac budowlanych będą się znacząco różniły od tych prac, które są wykonywane w biurach czy innych placówkach. Przy pracy w laboratorium, gdzie przechowywane są różne szkodliwe chemikalia, ryzyko zagrożenia zdrowia pracowników będzie wyższe, więc konieczne jest zachowanie odpowiednich środków ostrożności. Jednym z obowiązków pracodawcy wobec pracownika jest określenie ryzyka zawodowego. Wystawianiem oceny ryzyka zawodowego zajmują się specjaliści pracujący w branży z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy wystawianiu oceny ryzyka zawodowego niezbędne jest wzięcie pod uwagę różnych zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Zlecenie wystawienia takiej oceny odpowiedniej firmie zajmującej się BHP daje gwarancję pracodawcy, że zajmą się tym odpowiednio wykwalifikowane osoby,

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.